FANDOM

Eroare în script

Acâș (în Format:Hu, în Format:De) este un sat în județul Satu Mare, Transilvania, România. Este reședința comunei Acâș.

Date istorice Edit

Fișier:Josephinische Landaufnahme pg003.jpg

Atestat documentar la 1 mai 1342 (domeniul Akusmonustura), dar vechimea este mult mai mare. Săpătura arheologică efectuată de către Muzeul Județean Satu Mare și localnici, au redat circuitului documentar arheologic, trei așezări, în perioada din epoca bronzului, la Tem, Dori Liferi și perioada prefeudală. În circuitul internațional se găsește Brățara de aur de la Acâș, cea mai frumoasă descoperire în albia Crasnei în anul 1855. Obiectul se găsește la muzeul "Kunsthistorisches Museum" din Viena.

Lăcașuri de cult Edit

  • Biserica Reformată-Calvină, declarată monument istoric, construită în stil romanic timpuriu, printre cele mai vechi din Transilvania (sec. XII-XIII), aparținând inițial unei mănăstiri benedictine. Cu aspect auster, săracă în profile, este construită în întregime din cărămidă. Structura bisericii este de tip bazilical cu trei nave tăvănite, despărțite prin stâlpi dreptunghiulari; pe latura de est are o singură absidă precedată de un cor scurt, dreptunghiular, iar pe latura de vest este prevăzută cu două turnuri, între care se află o tribună.
  • Biserica Ortodoxă, construită în anul 1871.

Personalități Edit

Localități înfrățite Edit

Note Edit

Legături externe Edit

Wikimedia Commons conține materiale multimedia legate de Acâş

Galerie de imagini Edit

Format:Comune-Satu Mareen:Acâş eo:Acâş fr:Acâș hu:Ákos (település) it:Acâş pt:Acâş uk:Акиш vo:Acâş