FANDOM

Pentru alte sensuri, vezi Boz (dezambiguizare).

Eroare în script

Fișier:Boz (1964).jpg

Boz, mai demult Buzdu (în dialectul săsesc Buss, Bus, în Format:De, în Format:Hu) este un sat din județul Alba, Transilvania, România. Aparține administrativ de comuna Doștat.

Istoric Edit

În trecut a fost o comună de sine stătătoare, în cadrul plasei Miercurea Sibiului.

Istorisiri locale Edit

În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, unii locuitori sași din Boz au fost recrutați în trupe germane pentru a merge pe frontul din Rusia. La plecare, ei au scris pe trenul care urma să îi ducă pe front următorul avertisment: "Stalin, apără-ți mustața! Vin bozenii!" Ca urmare a acordului cu URSS, după încheierea celui de-al Doilea Război Mondial statul român a permis deportarea în lagăre de muncă a propriilor cetățeni de etnie germană, ca reparații de război. Din satul Boz, ca și din celelalte localități izolate din Ardeal, au fost deportați, împotriva acordurilor în vigoare și a practicilor vremii, și tinerii cu vârste sub 18 ani și mame cu copii foarte mici. Mulți dintre ei nu s-au mai reîntors, pierind în deportare.[1]

Demografie Edit

La recensământul din 1930 au fost înregistrați 1.213 locuitori, dintre care 633 români, 541 germani, 33 țigani, 5 maghiari ș.a.[2] Sub aspect confesional populația era alcătuită din 539 luterani, 377 ortodocși, 291 greco-catolici, 12 baptiști ș.a.[3]

Monumente Edit

În localitate se găsește o biserică evanghelică-luterană fortificată, din anul 1523.

Imagini Edit

Note Edit

  1. Conform relatărilor localnicilor supraviețuitori. Date, interviuri, documente care confirmă această practică se regăsesc și în lucrarea "Die Emigration der Siebenbürger Sachsen" (Weber et al., Westdeutscher Verlag, Wiesbaden, 2003).
  2. Recensământul populației României din 29 Decemvrie 1930, vol. II, pag. 410.
  3. Idem, pag. 726.

Vezi șiEdit

Legături externe Edit

Wikimedia Commons conține materiale multimedia legate de Boz, Alba

Format:Ciot-ro-ab Format:Dostatab Format:AdministrareEcleziasticăSașide:Boz (Alba) eo:Boz (Doștat) hu:Buzd (Fehér megye) uk:Боз (Алба)

Also on FANDOM

Random Wiki