FANDOM

Eroare în script

Cergău Mic, arhaic Cergău Șcheiesc,[1], mai demult Cergăul Mic (în Format:Hu, între 1625-1911 Kis Cserged, Kiscserged, în dialectul săsesc Schergit, în Format:De), este un sat din județul Alba, Transilvania, România. Aparține administrativ de comuna Cergău.

Istoric Edit

Fișier:Josephinische Landaufnahme pg188.jpg

Localitatea este atestată documentar din anul 1303, după colonizarea aici a unor catolici bulgari din banatul de Vidin, care cu timpul au fost asimilați. Denumirea maghiară Bolgárcserged, la fel ca și vechea denumire românească Cergău Șcheiesc, păstrează amintirea venirii bulgarilor. Odată cu Reforma protestantă bulgarii catolici din Cergău și-au pierdut limba și au devenit evanghelici (luterani). Ulterior, satul ajungând posesiune a Arhiepiscopiei Române Unite de Alba Iulia, unii locuitori au devenit greco-catolici (la fel ca cei din Cergău Mare) și s-au românizat.[2]

Demografie Edit

Conform recensământului din anul 1930 Cergău Mic avea 830 de locuitori, dintre care 762 români, 58 țigani, 8 germani și 2 maghiari.[3] Sub aspect confesional populația era alcătuită din 443 luterani, 351 greco-catolici, 25 baptiști, 10 ortodocși și 1 reformat.[4]

Lăcașuri de cult Edit

  • Mănăstirea "Cergăul Mic" cu biserica "Petru și Pavel", din secolul XVII.

Bibliografie recomandată Edit

  • Sechel, Petru, Cergău Mic - studiu monografic, Editura Despărțământul "Timotei Cipariu", București 2005, ISBN 973-7704-14-2

Note Edit

  1. Ion Mușlea, Șcheii de la Cergău și folclorul lor, Cluj 1928.
  2. Heinz Heltmann, Gustav Servatius, Reiseführer Siebenbürgen, Thaur bei Innsbruck 1993, pag. 205.
  3. Recensământul general al populației României din 29 Decemvrie 1930, vol. II, pag. 442.
  4. Idem, pag. 742.

Legături externe Edit

Format:AdministrareEcleziasticăSași Format:Cergauabeo:Cergău Mic hu:Bolgárcserged uk:Чергеу-Мік

Also on FANDOM

Random Wiki