FANDOM

Eroare în script

Fișier:Josephinische Landaufnahme pg139.jpg

Cicău (în Format:Hu) este un sat în județul Alba, Transilvania, România. Aparține administrativ la comuna Mirăslău.

Date geografice Edit

Satul Cicău este situat în partea centrală a României, în nordul județului Alba. La nord se învecinează cu Lopadea Veche, la nord-est cu Rachiș, la vest cu Podeni, la sud-vest cu Ciugudu de Sus iar la est cu Ormeniș și Mirăslău.

Altitudinea medie: 372 m.

Fișier:Romania Alba Cicau church 16.jpg

Istoric Edit

  • În acest sat s-a descoperit o necropolă de înhumație datând de la sfârșitul secolului al VII-lea și începutul secolului al VIII-lea, în care s-au găsit cercei, arme (o sabie, un topor, un vârf de lance) și piese de harnașament (zăbale, falere, scărițe de șa, rozete). Siturile arheologice de la Cicău din punctul "Săliște" sunt înscrise pe lista monumentelor istorice din județul Alba[1] elaborată de Ministerul Culturii și Patrimoniului Național din România în anul 2010.
  • Pe Harta Iosefină a Transilvaniei din 1769-1773 (Sectio 139) localitatea apare sub numele de Csákó.

Lăcașuri de cult Edit

  • Biserica “Sf. Arhangheli” (din sec. XV-XVIII) este înscrisă pe lista monumentelor istorice din județul Alba[2] elaborată de Ministerul Culturii și Patrimoniului Național din România în anul 2010. Este situată în mijlocul satului pe terasa unui deal aflat în dreapta pârâului care străbate localitatea. A fost edificată în secolul al XV-lea și se compune din pronaos tăvănit încălecat de turnul clopotniță, naos având o boltă semicilindrică și absidă poligonală decroșată acoperită cu o boltă elipsoidală. La început biserica a fost alcătuită doar din absida altarului și o navă scurtă. Ulterior, începând cu secolul al XVIII-lea, biserica va suferi o serie de transformări. Un element interesant îl constituie cele cinci ferestre din partea veche a bisericii cu ancadramente din piatră traforată cu forme lobată de factură gotică. Pictura murală datează din a doua jumătate a secolului al XVIII-lea și a fost realizată de „mai marele între zugravi Ioan Boer din Teiuș”.

Vezi și Edit

Legături externe Edit

Note Edit

Wikimedia Commons conține materiale multimedia legate de Cicău, Alba

Format:Ciot-ro-ab Format:ScaunulAriesului Format:Miraslauabeo:Cicău hu:Csákó (település) uk:Чикеу

Also on FANDOM

Random Wiki