FANDOM

Eroare în script Bănești este o comună în județul Prahova, Muntenia, România, formată din satele Bănești (reședința) și Urleta.

Așezare Edit

Comuna este așezată pe râul Doftana, la vărsarea acestuia în Prahova, la aproximativ 30 km nord-vest de Ploiești si 3 km sud-est de Câmpina. Comuna este traversată de șoseaua națională DN1, care leagă Ploieștiul (reședința județului) de Brașov. Din DN1, la Bănești se ramifică șoseaua județeană DJ100D, care trece prin Urleta și duce spre Format:Com.

Istorie Edit

Atestarea arheologica a locuirii in zona, exemplificata prin asezari (sat Siliste) si complexul ritual de cult de pe dealul Domnii, incepand din secolul II inainte de Hristos, dovedit prin cercetare sistemetica, arheologica. La Stiubeu exista material hallstatian, de asemennea dacii sunt prezenti la: Stiubeu, Ciobu si Podu Odaii, dovedind si modul de folosire a terenurilor naturale in timp si spatiu. [1]

In prima perioada a secolului al XIII-lea, anii 1241-1243, se presupune caFormat:De cine invazia tataro-mongola a distrus si vechea vatra asatului Banesti, numita SILISTEA, despre care batranii spun ca in Vinerea Mare, locuitorii satului au fost prinsi in biserica si macelariti de hoardele invadatoare.. un supravietuitor, ciobanul Negut, care se afla cu oile la pascut a scapat si, ingrozit de cele vazute a mutat vatra satului pe dealul Negutesti, iar un urmas al acestuia, peste ani, a intemeiat Banestiul, la o altitudine care variaza de la 340 m la 420 m.[necesită citare]

Până în anul 1864 satul Banesti a apartinut unor familii de mari boieri si manastirii Margineni.[necesită citare]

În timpul domniei lui Alexandru Ioan Cuza (1859-1864) se construieste podul de piatra cioplita peste raul Doftana, proiectul fiind intocmit de ing. sef P. Perez urmare a ordinului 623 al Directiei lucrarilor publice, podul fiind intens utilizat pana in 1952-1956, cand a fost construita actuala varianta a soselei nationale DN1.[necesită citare]

In anul 1625 apare prima mentionare documentara a catunului Urleta, insa acesta era cu mult mai vechi, intrucat legenda spune ca trei ciobani din Brebu au cerut invoire sa aseze stana cu oile pe platoul din S-E al Banestiului, numit "La Urlatoare" de la apa care, cazand in cascada se auzea vuind, de unde si-a luat numele de Urleta.

In anul 1857 in catagrafii apare comuna Banesti cu satul Urleta. Legea comunala de organizare a satelor si catunelor hotaraste ca in anul 1864 comuna sa fie condusa de consiliu in frunte cu un primar. Tot acum, odata cu secularizarea averilor bisericesti, comuna Banesti, care apartinea manastirii Margineni, trece in proprietatea statului.[necesită citare]

Comuna a avut până în 1876 arondate și satele Bobolia și Slobozia, transferate comunei Poiana.[necesită citare] La 1898, reședința comunei era satul Urleta și făcea parte din plaiul Prahova din județul Prahova, având 1433 de locuitori, câte o biserică în fiecare sat și o școală în Bănești, înființată la 1859 și în care învățau 98 de elevi (dintre care 4 fete).[2] Anuarul Socec din 1925 o consemnează în plasa Prahova a aceluiași județ, cu satele Bănești și Urleta, având 1703 locuitori.[3]

În 1931, Bănești a devenit comună suburbană a comunei urbane Câmpina, în vreme ce satul Urleta a fost transferat comunei Mislea.[4]

In perioada anilor 1946-1950 Urleta are administratie de sine statatoare fiind recunoscuta comuna.[necesită citare] Ele au făcut parte după 1950 din raionul Câmpina al regiunii Prahova și apoi (după 1952) al regiunii Ploiești. În anul 1968, satele Banesti și Urleta devin iarăși asociate în aceeași comună Bănești, cu reședința în satul Bănești.[5][6]

Aurel Vlaicu, in incercarea sa de a trece Carpatii si-a gasit sfarsitul in comuna Banesti. Aici, in locul trecerii sale in nefiinta, de-a lungul soselei DN1 se ridica un monument, o acvila cu aripile deschise, indreptate spre Carpați, comemorând accidentul acestuia, la 13 septembrie, cand pasarea de metal pilotata de Aurel Vlaicu s-a prabusit in aval de comuna Banesti.

Note Edit

Format:Comune-Prahova Format:Comuna Bănești, Prahovaen:Băneşti, Prahova eo:Băneşti fr:Bănești (Prahova) it:Băneşti (Prahova) pt:Băneşti (Prahova) vo:Băneşti

Also on FANDOM

Random Wiki