FANDOM

Eroare în script Bezdead este o comună în județul Dâmbovița, Muntenia, România, formată din satele Bezdead (reședința), Broșteni, Costișata, Măgura, Tunari și Valea Morii.

Localizare și distanțe Edit

Bezdead este în N-E județului Dâmbovița la granița cu Prahova, la egală distanță (15 km) între Valea Ialomiței și Valea Prahovei. Bezdeadul se află la 45°8" N (egal cu Lyon, Milano, Montreal) și 25°30" E (egal cu Helsinki).

Pucioasa se află la 10 km pe șosea de centrul Bezdeadului, Sinaia și Târgoviște la 30 km, Bucureștiul și Brașovul la 120. Vf Omu la 40 km, Marea Neagră la 320 km. Distanțele sunt mărite din cauza ocolurilor făcute de șosea printre dealuri, spre exemplu Sinaia se află la 30 km pe șosea, dar la 15 km în linie dreaptă peste dealul Talea. Dacă vrei să ieși din Bezdead în orice direcție trebuie să urci un deal. Șoseaua asfaltată duce la Pucioasa peste dealul Mușa, spre N-V ajungi la Breaza peste dealul Costișata (drum forestier pe care se poate merge cu mașina majoritatea anului), spre V la Buciumeni peste dealul Buciumenilor (drum asfaltat până în vârful dealului, drum forestier abrupt în rest, practicabil pentru vehicule cu garda la sol înaltă), spre S-E se ajunge în satul Ursei pe un drum de pământ abrupt și desfundat, practicabil doar cu căruța).

Relief și climă Edit

Bezdeadul este situat în o depresiune perfect închisă, dominată de dealurile din jur. Altitudinea zonei construite este între 450 m și 700 m, dealurile din jur sunt mai înalte, 1020 m vârful Malău, 917 m vârful Măgurii. Dealurile sunt predominant pe bază de șisturi, zona fiind un fund de mare geologic (strat sedimentar). Una din atracțiile zonei este un versant vertical numit "Malul de răsună" (din cauza ecoului pe care îl produce), menționat de Vlahuță în România Pitorească.

Apropierea de Carpați face ca Bezdeadul să fie mai rece ca media României. Ce mai rece lună, ianuarie, are temperatura media de circa -5 grade, cea mai caldă, iulie, de circa 25 grade. Cea mai mare temperatură a fost înregistrată în iulie 2000, 40 de grade, cea mai scăzută în ianuarie 1976, -20. De la 1 mai la 1 octombrie vremea este caldă. Prima zăpadă vine, în general, la mijlocul lui noiembrie, ultima lui martie. Precipitațiile sunt similare cu media României, 864 mm medie anuală. Vânturi sunt puține datorită reliefului de deal. Pârâul Bizdidel are de obicei un debit foarte mic (se poate trece pe bolovani), dar se transformă în viitură deseori după ploi.

Flora și fauna Edit

Flora e tipică Subcarpaților. Satul arată vara ca o grădină enormă, fiind acoperit total de verdeață. Păduri de fag, arin și mesteacăn predomină înconjurând satul din toate părțile. Livezile de pruni ocupă majoritatea zonelor neimpadurite. Iepuri, lupi și chiar urși sunt prezenți în zona satului. Ciobanii si chiar locuitorii raportează constant întâlniri cu urși: în 2001 un copil a fost atacat de un urs în partea de jos a satului (la Napoleon) duminica la amiază când se pregătea să meargă la biserică.

Istorie Edit

Prima atestare a satului de reședință este din 22 octombrie 1572 și apare în condica unei mânăstiri locale. Satul este menționat ca fiind de moșneni, neaserviți vreunui boier sau vreunei mănăstiri. Numele satului este de origine slavă, bez=fără, deadea=bătrâni, adică satul fără bătrâni. Se presupune că satul a fost fondat în jur de 1200 de familii tinere în căutare de teren, de aici denumirea. În România mai există un singur sat numit asemănător, Bezded în comuna Garbou, județul Sălaj.[necesită citare]

La sfârșitul secolului al XIX-lea, comuna făcea parte din plaiul Dâmbovița-Ialomița al județului Dâmbovița și avea în compunere satele Bezdead, Râmata-Costișata și Valea Leurdei, cu o populație totală de 3000 de locuitori. În comună funcționau 3 biserici și 3 școli — o școală de fete și una de băieți la Bezdead, și una mixtă la Valea Leurdei.[1]

În 1925, comuna era inclusă în plasa Pucioasa a aceluiași județ și avea în compunere satele Bezdead, Râmata și Costișata, cu 3560 de locuitori.[2] În 1950, comuna a fost inclusă în raionul Pucioasa din regiunea Prahova și apoi (după 1952) în raionul Târgoviște din regiunea Ploiești. În 1968, ea a absorbit și comuna vecină Măgura, și a revenit la județul Dâmbovița.[3][4]

Populație Edit

Populația comunei este de 5500 oameni (2006). Comuna Bezdead este compusă din șase sate: Măgura, Bezdead, Râmata, Costișata. Măgura a fost o comună independentă, fiind anexată în anul 1968 la Bezdead. Satul Bezdead este centrul de importanță, aici găsindu-se primăria, casa de cultură, cea mai importantă, poșta, etc. Râmata și Costișata sunt sate mai puțin dezvoltate nebenefiicind de un drum asfaltat încă. Circa 5 procente din suprafața comunei este acoperită de edificii și zone aferente, restul este zonă de livezi, grădini și păduri. Satul urmează cursul pârâului Bizdidel, afluent al râului Ialomița, având o lunginme de 12 km de la nord la sud. Majoritatea gospodăriilor se găsesc la Strada Principală care este paralelă cu râul (Gârla). Perpendicular pe strada Principală sunt străzi mai mici, ulițe, care urmează cursul afluenților pârâului Bizdidel. Cele mai importante ulițe sunt Valea Bărzii, Valea Leurzii, Valea lui Coman, Valea Morii, Coporod etc.

Populația se află în scădere datorită plecării tinerilor spre orașe și spre Spania și Italia. Tendința este mai puțin pronunțată ca în sate similare din România și din regiune. Revenirea bezdedenilor plecați și venirea orășenilor care își fac case de vacanță la Bezdead diminuează depopularea. București și Târgoviște sunt zonele de proveniență a majorității populației temporare.

Economie Edit

Zootehnia este ocupația predominantă, se cresc oi, vaci, porci și păsări pentru consum propriu. Bezdedenii sunt ciobani renumiți fiind găsiți cu turme în Bucegi. "Ciobănia" este o meserie respectată și foarte veche. Dănilă Alecu sau Titi lu' Banu, oameni implicați în ciobănie, au fost și sunt printre cei mai cunoscuți și înstăriți bezdedeni. De asemenea se cultivă pentru consum propriu porumb, cartofi, varză, fasole, etc. Se lucrează în general fără mijloace mecanizate.

Pomicultura este practicată de aproape toată lumea, se produc în special mere și prune. IAS-ul din Buciumeni care se întindea și în Bezdead producea recolte impresionante de mere însă a fost dezafectat după 1989. Economia este practic una de subzistență, la Bezdead nu se produce mai nimic pentru a fi valorificat în afara satului. Bezdead nu vinde nimic pe piața regională sau mai departe. Exploatarea lemnului, a fructelor de pădure, pomicultura, zootehnia și în special turismul rural sunt activități care ar putea face din Bezdead o comună cu o economie considerabilă.

Infrastructură Edit

Bezdeadul are 2 grădinițe, 2 școli 1-8, 3 case de cultură, 2 dispensare, un cabinet dentar, un magazin modern, 4 biserici crestin-ortodoxe si 2 de rit evanghelic etc. in ultimii 5 ani s-au construit un pod la Valea Morii, o biserica, o primarie si o gradinitza. De asemenea, e finalizata modernizarea drumului judetean catre comuna Buciumeni (doar pe teritoriul comunei Bezdead) si in curs de amenajare drumul judetean care face legatura cu judetul Prahova prin comuna Adunati.

Note Edit

Bibliografie Edit

  • Brezeanu, Stelian: Moșnenii din Bezdead - Dâmbovița (1620-1820). Colectivități și solidarități rurale românești în pragul epocii moderne. București, editura Meronia, 2008, ISBN 978-973-7839-46-6.

Format:Comune-Dâmbovița Format:Comuna Bezdead, Dâmbovițaen:Bezdead it:Bezdead nl:Bezdead pt:Bezdead uk:Бездяд (комуна) vi:Bezdead vo:Bezdead

Also on FANDOM

Random Wiki