FANDOM

Format:Cutie Comune România Ilieni (în Format:Hu, în Format:De) este o comună în județul Covasna. Cuprinde 3 sate:Ilieni (reședință), Dobolii de Jos și Sâncraiu.

Așezare Edit

Comuna Ilieni este situată în partea sud vestică a județului Covasna , la limita cu județul Brașov, având ca vecini, în nord-est municipiul Sfântu Gheorghe, în est comuna Chichiș în vest comuna Vâlcele iar în partea de sud comuna Hărman și este străbătută de drumul județean 112, Sfântu Gheorghe-Hărman.

Scurt istoric Edit

Săpăturile arheologice făcute de-a lungul timpului pe teritoriul comunei aduc dovezi materiale ale unor locuiri încă din cele mai vechi timpuri, astfel; în valea pârâului Agriș, la poalele Dealului Mare, s-au găsit lame de silex și fragmente ceramice neolitice; tot în această vale în anul 1877 s-a descoperit un tezaur de 200-300 de monede republicane romane de argint între care și o imitație barbară și 107 dinari.

Pe malul Oltului, la vest de comună, spre Dobolii de Jos și Ariujd, în punctul Dealu Mare s-au găsit o urnă cu patru butoni, o ceașcă cu butoni și fragmente ceramice din a doua epocă a fierului.

În anul 1910 s-au găsit fragmente de vase pictate și incizate, o daltă trapezoidală și una în formă de calapod specifice culturii Ariușd-Cucuteni și Coțofeni. În același an, pe malul stâng al pârâului Ilieni, în locul numit Dealul Izvorului s-au descoperiturmele unor construcții cu ziduri de piatră și fragmente de țiglă și ceramică romană.[1]

La săpăturile din 1963 de la punctul numit Kerekesvas (Roata de Fier) s-au găsit fragmente ceramice de factură dacică din secolul I î.e.n.

Al II-lea război mondial face multe victime în luptele dintre detașamentele române și sovietice pe de o parte și detașamentele ungare și germane pe de alta. Osemintele celor căzuți pe câmpurile de luptă au fost îngropate în Cimitirul Eroilor din satul Dobolii de Jos.

Demografie Edit

Situația demografică la recensământul din anul 2002[2] :

  • Structură etnică : români, 237; maghiari, 1610; germani, 6
  • Structură după religie : ortodoxă, 236; romano-catolică, 522; reformată, 1.006; greco-catolică, 4; baptistă, 1; unitariană, 68; evanghelică luterană sinodo-presbiteriană, 9; evanghelică augustană, 1 și altă religie, 4.

Economie Edit

Economia comunei este bazată pe activități în domeniul: prelucrării laptelui, exploatării și prelucrării primare a lemnului, comerțului, agroturismului și serviciilor. Activitatea de bază rămâne însă agricultura prin cultura plantelor și creșterea animalelor.

Atracții tuistice Edit

Fișier:Biserica Ortodoxă, Dobolii de Jos.jpg
  • Biserica Reformat-Calvină, secolul al XVI-lea, Ilieni
  • Biserica Ortodoxă din satul Dobolii de Jos, sfințită în anul 1895
  • Biserica Romano-catolică din satul Ilieni, construcție 1868
  • Biserica Reformată din satul Sâncraiu, secolul al XIX-lea
  • Conacul Sera, Ilieni
  • Casa Bakó, Ilieni
  • Monumentul Eroilor celui de-al Doilea Război Mondial, Dobolii de Jos

Vezi și Edit

Bibliografie Edit

  • Județul Covasna, Monografie, Stanca Constantin, Ráduly Gitta. Editura Sport-turism București 1980.
  • Repertoriul Arheologic al județului Covasna, Seria Monografii Arheologice I, Valeriu Cavruc. Sfântu Gheorghe 1998. ISBN 973-0-00-735-7
  • Județul Covasna, I. Pisota, M. Ivănescu, E. Mihai. Ed. Academiei RSR, București 1975

Note Edit

  1. Așezările rurale din Dacia romană intercarpatică, D. Popa
  2. Recensământ 2002

Legături externe Edit

Format:Ro icon Date demografice conform recensământului din anul 2002

Format:Casete de navigare simplăfr:Ilieni

Also on FANDOM

Random Wiki