FANDOM

Eroare în script Ludești este o comună în județul Dâmbovița, Muntenia, România, formată din satele Ludești (reședința), Miloșari, Potocelu, Scheiu de Jos, Scheiu de Sus și Telești. Comuna Ludești este străbătută de DJ702A și DJ702L. Este situată la o distanță de 23 km de orasul Găești și 25 km de orașul reședință de județ, Târgoviște.

Istoric Edit

Prima atestare documentara datează din 27 mai 1539 într-o scrisoare, de punere în posesie a unei moșii, a lui Radu Paisie,domnul Țării Românești.[1]

La sfârșitul secolului al XIX-lea, comuna Ludești făcea parte din plaiul Dealul-Dâmbovița al județului Dâmbovița și era formată din satele Scheiu, Ludești și Telești, cu 2370 de locuitori. În comună funcționau trei biserici, o școală și trei mori de apă.[2]

În 1925, comuna este consemnată în plasa Bogați a aceluiași județ, având în compunere satele Ludești și Telești, cu 1660 de locuitori.[3]

În 1950, comuna a fost inclusă în raionul Găești din regiunea Argeș, iar în 1968 a revenit la județul Dâmbovița, în componența actuală.[4]

Biserica Edit

Biserica din Ludești, cu hramul „Adormirea Maicii Domnului”, a fost ridicată în 1680, de către logofătul Stoica Ludescu,cu sprijinul domnitorului Șerban Cantacuzino.[5] Această biserică a fost cercetată de istoricul Nicolae Iorga, probabil în 1936.[6] În biserică sunt înmormântate soția și ficele logofătului.Biserica a folosit și la protejarea locuitorilor,având la intrarea din pridvor în pronaos o ușă de stejar foarte solidă,care încă păstrează urmele de bardă (sau iatagan) ale năvălitorilor de pe aceste meleaguri.[7] Dintre preoții care au slujit la biserica din Ludești se remarcă Nicolae Cercel, care a fost și învățător. Acesta a avut 4 băieți și 2 fete. Trei băieți au ajuns la rândul lor preoți. Dintre aceștia, Gheorghe Cercel, învățător, a murit în lupta de la Prunaru-Bujoreni iar Ștefan Cercel, preot, a ajuns deputat, membru în biroul de conducere al Partidului Național Țărănesc. Preotul Matei Mosoia, care a slujit în perioada 1941-1985, a păstrat biserica în perioada grea a comunismului.

Școala Edit

Școala funcționează din anul 1842. Primul învățător a fost Ion Predescu.[8] Dintre învățătorii și profesorii din Ludești s-au remarcat Nicolae Popescu, din 1865, Ion Mihalache în perioada 1901-1903,[9]Alexandru Dragomirescu, directorul școlii în perioada 1904-1940, Gheorghe I. Marinescu, director în perioada 1940-1944, Marin Vasilescu, în perioada 1923-1966,director în perioada 1944-1966, Mihai Marinescu, profesor de istorie, Nelu Mihăilescu, profesor de matematică, Titi Murineanu, profesor de limba română, Florica Andreescu, profesor de istorie, Gheorghe Nițescu, profesor de matematică, Nicolae Ilie, profesor de biologie și chimie.

Personalități Edit

  • Stoica Ludescu(1612-1695), cronicar muntean, autor al Letopisețului Cantacuzinesc;
  • Ion Mihalache (1882-1953), om politic, învățător la Ludești între 1902-1904;
  • Emil-Luciu Vasilescu (n. 1938), scriitor, critic, ziarist;
  • Nicolae Vasile (n. 1954), inginer,inventator,profesor universitar, membru al Academiei de Științe Tehnice din România;
  • Anton Hadăr (n. 1958), inginer, inventator, profesor universitar.

Note Edit

  1. D.R.H.B.-Tara Romaneasca,Vol.IV,Bucuresti,Ed.Academiei R.S.R.,1981,doc.78,p.103-104.
  2. Format:Citat MDGR
  3. Comuna Ludești în Anuarul Socec al României-mari”. Biblioteca Congresului SUA. http://lcweb2.loc.gov/cgi-bin/ampage?collId=gdc3&fileName=scd0001_20030122001ropage.db&recNum=258. Accesat la 28 august 2012. 
  4. Legea nr. 2/1968”. Monitoruljuridic.ro. http://www.monitoruljuridic.ro/act/lege-nr-2-din-16-februarie-1968-republicata-privind-organizarea-administrativa-a-teritoriului-republicii-socialiste-romania-emitent-marea-adunare-nationala-46045.html. Accesat la 28 august 2012. 
  5. Buletinul Comisiei Monumentelor Istorice,anul I,nr.4/1908,p.180.
  6. N.Iorga,Studii și documente,vol.XV,București,1908,p.274-275.
  7. Lapedatu,Al.Noi monumente istorice.Biserica din Ludești,în BCMI nr.4/1908,p.161-165.
  8. Arhivele Statului București,M.C.I.P.,dos.286/1865,f.19,194 v.
  9. Arhivele Statului București, M.I.P.C., dos. 8/1903, vol.I.f.193

Bibliografie Edit

  • Monografia comunei Ludești, Florica Andreescu, Editura Transversal, Târgoviște, 2009.

Format:Comune-Dâmbovița Format:Comuna Ludești, Dâmbovița

en:Ludeşti it:Ludeşti nl:Ludești pt:Ludeşti uk:Лудешть (комуна) vi:Ludesti vo:Ludeşti

Also on FANDOM

Random Wiki