FANDOM

Eroare în script Pârscov este o comună din județul Buzău, Muntenia, România, formată din satele Bădila, Curcănești, Lunca Frumoasă, Oleșești, Pârjolești, Pârscov (reședința), Robești, Runcu, Târcov, Tocileni, Trestieni și Valea Purcarului.

Așezare Edit

Comuna se află în zona Subcarpaților de Curbură, în valea Buzăului, pe malul stâng al râului, la confluența sa cu râul Bălăneasa, și avea în 2011 aproximativ 5493 de locuitori.[1] Este străbătută de șoseaua județeană DJ203L, care spre sud traversează râul Buzău și duce la Format:Com (DN10), iar spre nord urcă pe valea Bălănesei spre Format:Com și Format:Com.

Prin comună trece calea ferată Buzău-Nehoiașu, pe care este deservită de gara Pârscov și de halta Bădila.

Istorie Edit

La sfârșitul secolului al XIX-lea, comuna Pârscov era reședința plaiului Pârscov (înainte de unirea lui cu plaiul Slănic) al județului Buzău și era formată din cătunele Bădila, Lunca Frumoasă și Pârscov, având în total 5400 de locuitori. În comună funcționau o școală mixtă cu 50 de elevi (dintre care 7 fete) și 4 biserici ortodoxe.[2] Pe teritoriul comunei actuale funcționau în același plai și comunele Robești și Târcov. Comuna Robești era alcătuită din cătunele Robești, Runcu și Stănilești, cu 630 de locuitori și 2 biserici.[3] Comuna Târcov avea satele Gura Târcovului, Oleșești, Târcov și Trestieni, cu 900 de locuitori, 2 biserici și o școală.[4]

În 1925, comuna Robești fusese desființată și inclusă în comuna Târcov, împreună cu comuna Gura Aninoasei. Comuna Târcov avea 3491 de locuitori și făcea parte din plasa Sărățelu.[5] Comuna Pârscov era inclusă în schimb tot în plasa Pârscov, avea o alcătuire asemănătoare (doar satul Pârscov fusese despărțit vremelnic în Pârscovu de Jos și Pârscovu de Sus, ultimul fiind și reședința comunei), și avea 4256 de locuitori.[6] În 1931, a fost temporar înființată comuna Lunca Frumoasă, fostele ei subdiviziuni, Curcănești, Pârjolești, Tocileni și Valea Purcarului, devenind sate de sine stătătoare ale acestei comune.[7]

În 1950, cele trei comune (Pârscov, Lunca Frumoasă și Târcov) au fost incluse în plasa Cărpiniștea a regiunii Buzău și apoi (după 1952) a regiunii Ploiești; în timp, comuna Lunca Frumoasă a fost desființată și inclusă în comuna Pârscov, iar comuna Târcov a fost desființată și împărțită între Pârscov și comuna Berca. Din 1968, comuna Pârscov face parte din nou din județul Buzău.[8][9]

Note Edit

Wikimedia Commons conține materiale multimedia legate de Comuna Pârscov, Buzău

Format:Județul Buzău Format:Comuna Pârscov, Buzăuen:Pârscov it:Pârscov pt:Pârscov uk:Пирсков (комуна) vi:Pârscov vo:Pârscov

Also on FANDOM

Random Wiki