FANDOM

Format:Cutie Comune România

Răcășdia este o comună în județul Caraș-Severin,regiunea Banat din România.

Geografie Edit

Răcășdia se învecinează la nord-est cu orașul Oravița, la nord cu comuna Vărădia, la nord-vest cu comuna Vrani, la vest cu comuna Berliște, la sud cu comuna Ciuchici și la est cu comuna Ciclova Română. La intrarea în localitate, în partea sa de est, este străbătută de Paralela 45.

Comuna beneficiază de prima cale ferată construită din țară (Oravița-Baziaș), realizată între anii 1846 și 1854. Localitatea Răcășdia este străbătută și de șoseaua națională 57, Moravița-Orșova. Prin comună trec pârâurile Răcășdiuța, de unde derivă și numele de Răcășdia (de la mulțimea racilor care populau cândva pârâul) și pârâul Valea Mare.

Clima Edit

Clima Răcășdiei este de tip continental-moderat cu influențe submediteraneene.

Istorie Edit

Fișier:Banat Josephinische Landaufnahme pg168.jpg

Prima atestare documentară a localități apare în anul 1690,în Istoria județului Caraș a lui Pesty Frigies ,pe atunci localitatea se chema Răcăștia. În data de 3 Iunie 1933,Regele Carol al II-lea,însoțit de Principele Mihai I,a vizitat Răcășdia.Cu acest prilej,s-a început construirea casei culturale,prima cărămidă punând-o chiar regele,care a donat și o sumă mare de bani.

Răcășdenii au fost creștini ortodocși,dar de prin anul 1912 s-a raspândit și cultul baptist,adus din S.U.A..Prima biserică ortodoxă, din lemn a fost ridicată în 1733.Biserica nouă a fost construită între 1770-1778,din piatră și cărămidă.În anul 1904 biserica este îngrădită cu un zid de piatră cioplită peste care s-a montat un gard de fier.Dea-lungul vremii s-au efectuat renovări la fațada și pictura biserici.In 10 ianuarie 2010 a fost sfințit exteriorul bisericii din Racasdia de către PS Lucian Episcopul Caransebeșului.Cu aceasta ocazie Consiliul Local al comunei Racasdia a hotărât sa-i acorde PS Lucian titlul de "Cetățean de Onoare al Comunei Racasdia".Din mila bunului Dumnezeu și din grija PS Lucian fata de comunitatea noastră,începând cu data de 1 februarie 2010 Parohia Racasdia și-a primit noul preot paroh în persoana PC Părinte Gheorghe Tibuleac.Odată cu venirea PC Sale s-au efectuat unele lucrări la biserica și casa parohiala,iar din data de 20 iulie au început lucrările pentru restaurarea picturi biserici din Racasdia,de către pictorul Isac Igor.

În jurul anului 1700 a fost edificată școala.Clădirea veche era din piatră cu acoperișul din șindrilă.La început școala avea duar o sală de învățământ,destul de spațioasă,putând primi până la 100 de elevi.Din 1872,înmulțindu-se numărul copiilor,s-a înființat încă o clasă.În 1879,s-a creat și clasa a III-a ,dar numai pentru un an,reînființându-se în 1906.În anul 1884 s-a construit un nou local,alăturat celui vechi,școala dispunând acum de 4 săli de clasă.Astăzi școala are 8 clase.

Atracții turistice Edit

  • Lăcașuri de cult
    • Biserica Ortodoxă
    • Biserica Baptistă
  • Monumente și clădiri
    • Casa de cultură Emilian Novacoviciu
    • Monumentele eroilor
    • Cabana de vânătoare
    • Moara din sat
    • Moara lu Pătru Luca
    • Muzeul etnografic si de cultura

Galerie fotografică Edit

Bibliografie Edit

Legături externe Edit

Format:Comune-Caraș-Severin Format:Ciot-ro-cs

Also on FANDOM

Random Wiki