FANDOM

Format:Cutie Comune România

Ruginoasa este o localitate din județul Iași, aflată la 60 km vest de municipiul Iași, între orașele Târgu Frumos și Pașcani și are o origine veche, dinainte de anul 1600. Primul document care amintește de Ruginoasa este un hrisov din anul 1596 în care se vorbește de existenta a 8 case, înțelegându-se din text că satul mai cuprindea și altele.

Astăzi, comuna Ruginoasa are în componență următoarele sate: Ruginoasa, Dumbrăvița, Rediu și Vascani.

EtimologieEdit

După tradiție, numele localității ar avea cel puțin două surse. Una ar fi că provine de la un păstor pe nume Rugină care s-ar fi stabilit prin aceste părți cu oile, dar în lucrarea „Ruginoasa”, Boris Crăciun menționează că „ și astăzi în diferite locuri ale comunei se poate vedea, în special dupa ploaie, un strat subțire brun – roșcat care acoperă pamântul, mai ales în locurile pietroase”, numele provenind de la acest fenomen. Numele unui iaz existent în localitate – „Rugină” apare și în documentele moldovenești din timpul domniei lui Stefan cel Mare, amintind și de o familie de mari boieri.

Primele așezări s-au construit în partea de vest a satului, la locul denumit "Osoi", de unde locuitorii s-au retras, întrucât locul era arid și lipsit de apă, pe locurile unde este astăzi satul Ruginoasa. În jurul anului 1800 aici existau curțile moșiilor familiei Sturza.

TradițiiEdit

Satul Dumbrăvița este cunoscut pentru tradiția luptei dintre tinerii din dealul satului și cei din vale. Obiceiul are loc în fiecare zi de 31 decembrie, de cel puțin 200 de ani, cu menirea de a alunga relele[1].

PersonalitățiEdit

Obiective turisticeEdit

NoteEdit

Format:Commons category

  1. Sorin Ursan (31 decembrie 2008). „Delenii au câștigat lupta cu Vălenii”. Informatorul Moldovei. http://informatorulmoldovei.ro/index.php?option=com_content&task=view&id=1066&Itemid=1. Accesat la 8 ianuarie 2009.