FANDOM

Format:Cutie așezare

Secuieni (în maghiară Újszékely) este o comună în județul Harghita, Transilvania, România. Are în componență satele: Secuieni (reședință), Bodogaia și Eliseni

Așezare Edit

Comuna Secuieni este situată în partea sud-vestică a județului Harghita, la limita cu județul Mureș, având ca vecini la est orașul Cristuru Secuiesc, la sud-vest comuna Vânători iar în partea de nord comuna Săcel. Este străbătută de râul Târnava Mare.

Scurt istoric Edit

Săpăturile arheologice făcute de-a lungul timpului pe teritoriul satelor din actuala comună Secuieni aduc dovezi materiale ale unor locuiri încă din cele mai vechi timpuri, astfel în satul Eliseni, în locul numit "Öcsvere" s-au descoperit materiale ceramice din eneolitic, preistorice și din secolul al IV-lea. În anul 1973, cu ocazia perieghezei efectuate de Demeter Károli în apropierea pârâului Eliseni s-au descoperit fragmente ceramice neolitice, unele aparținând culturii Wietenberg, altele din epoca bronzului târziu. Epoca dacică este reprezentată de material ceramic format din fragmente de buze ale unor vase de provizii cu benzi de linii incizate și brâuri, iar epoca bronzului printr-un pumnal și un celt de bronz descoperite pe teritoriul localității.

Materiale formate din fragmente ceramice, fusoiale, așchii de piatră s-au descoperit între pâraiele "Szilas" și "Gyulai" de pe teritoriul satului Secuieni, materiale atribuite neoliticului și aparținând culturilor Criș și Coțofeni. La marginea nord-estică a satului, cu prilejul perieghezei din anul 1987, efectuată de Benkó Elek, s-au găsit un fragment de cahlă și fragmente ceramice din epoca arpadiană, din secolul al XIV-lea și secolul al XVII-lea.

Demografie Edit

Situația demografică la recensământul din anul 2002:[1]

  • Structura etnică: români, 57; maghiari, 2489; rromi, 109; ucrainieni, 1; germani, 4.
  • Structura după religie: ortodoxă, 89; romano-catolică, 149; reformată, 1.710; grecă-catolică, 2; baptistă, 30; unitaiană, 641; evanghelică luterană sinodo-presbiteriană, 1; evanghelică augustană, 3; altă religie, 13; religie nedeclarată, 22.

Economie Edit

Economia comunei este una predominant agricolă, bazată pe cultura plantelor și creșterea animalelor.

Atracții turistice Edit

  • Biserica Reformată din satul Secuieni
  • Biserica Reformată din satul Eliseni

Vezi și Edit

Bibliografie Edit

  • Z. Makfalvi, L. Vifkori. Județul Harghita, Monografie, Ed. Sport Turism, București 1979
  • V. Cavruc. Repertoriul arheologic al județului Harghita, ISBN 973-99270-2-5
  • I. Pisota, D. Bugă. Județul Harghita, Ed. Academiei RSR, București 1976

Note Edit

  1. Recensământ 2002

Format:Comune-Harghitaen:Secuieni, Harghita fr:Secuieni (Harghita)

Also on FANDOM

Random Wiki