FANDOM

Format:Cutie așezare

Toplița este o comună din județul Hunedoara, Transilvania, România. Este localizată în Ținutul Pădurenilor și este strabătută de valea râului Cerna. Cuprinde localitățile: Curpenii Silvașului, Dăbâca, Dealu Mic, Goleș, Hășdău, Mosoru, Toplița (satul reședință), Vălari.

Date geografice Edit

În comuna Toplița există două văi principale formate de cele două râuri, Cerna (numită uneori și Cerna hunedoreană) și Vălărița, Mureș. Ambele sunt pitorești. Pe valea Cernei se află satele Toplița, Dăbâca și Hășdău, iar pe valea Vălăriței satul Vălari.

În aval de Toplița, pe cursul Cernei, a fost creat un baraj de acumulare, Barajul Cinciș. În cursul construcției acestui baraj, satul Dealu Mic a fost strămutat (alături de alte sate de pe valea Cernei pe culmile dealurilor din apropiere.

Zona cunoscută ca Ținutul pădurenilor se depopulează constant din cauza absenței drumurilor de acces. Sate precum Curpenii Silvașului, Mosoru, Manu și Goleș sunt aproape depopulate. Oamenii coboară de pe culmile dealurilor, sau mai exact de pe platourile vaste ale culmilor vestice ale Munților Poiana Ruscă, unde pomii sunt mai roditori, pe malul râului Cerna unde accesul e mai facil.

Atracții turistice Edit

  • Biserica de lemn "Sfântul Nicolae" din satul Vălari, construcție secolul al XVIII-lea, monument istoric
  • Ruinele furnalului de la Toplița

Vezi și Edit

Fișier:Josephinische Landaufnahme pg198.jpg

Legături externe Edit

Note Edit

Format:Ciot-ro-hd

Format:Comune-Hunedoara Format:Toplitahdde:Toplița (Hunedoara)

Also on FANDOM

Random Wiki