FANDOM

Format:Cutie Comune România Turia (în Format:Hu) este o comună din județul Covasna, Transilvania, România. Curpinde 2 sate: Turia (reședință) și Alungeni.

Așezare Edit

Comuna Turia este situată în partea nodică a județului Covasna cu județul Județul Harghita, și are ca vecini în est comuna Sânzieni și orașul Târgu Secuiesc, în vest comuna Malnaș, în sud-vest comuna Bodoc, în sud Cernat iar în nord Băile Tușnad.

Scurt istoric Edit

Săpăturile arheologice făcute de-a lungul timpului pe teritoriul satelor ce aparțin actualei comune Turia aduc dovezi ale unor locuiri încă din cele mai vechi timpuri, astfel în satul Alungeni, în locul numit "Piatra" s-a descoperit o așezare neolitică, lîngă pădurea "Capătul Stejarului" una eneolitică iar la "Fântâna Sărată" o așezare dacică din a doua epocă a fierului, cu vetre de pământ și pietre. În acest loc s-a descoperit și un tezaur format din 148 denari romani republicani, precum și mai multe fragmente ceramice lucrate cu mâna.

În grădina conacului Apor, din satul Turia, au fost dezvelite resturile unor așezării aparținând culturii Srarčevo-Criș, o așezare din epoca bronzului, Hallstatt, La Téne dacic și o așezare din evul mediu timpuriu, secolul al XII-lea și secolul al XIII-lea. Lângă satul Turia, pe un deal se află ruinele cetății Bálványos iar în urma explorărilor, pe baza studierii materialului și a elementelor de construcții descoperite, donjonul a fost încadrat în sec. XII-XIII. Lângă cimitirul roman-catolic din Turia s-a descoperit materiale ceramice aparținând culturilor Coțofeni, Schneckhenberg și Wietenberg, precum și două locuințe atribuite perioadei dacice din sec. IV-III î.e.n.

Demografie Edit

Situația demografică la recensământul din anul 2002:[1]

  • Structura etnică: români, 44; maghiari, 3.870; rromi, 7 ceangăi, 1.
  • Structura după religie: ortodoxă, 39; romano-catolică, 3.355; reformată, 511; baptistă, 1; adventistă de ziua a Șaptea, 4; unitariană, 5; evanghelică luterană sinodo-presbiteriană, 1; evanghelică augustană, 1.

Ecomomie Edit

Economia comunei este bazată pe activități în domeniul prelucrării lemnului, comerțului și agroturismului, activitățile principale rămân însă agricultura prin cultivarea terenurilor, creșterea animalelor și exploatarea fânețelor.

Atracții turistice Edit

  • Biserica reformată din satul Turia, secolul al XVI-lea
  • Castelul Apor din Turia
  • Cetatea Bálványos
  • Izvoarele de apă minerală din comună
  • Valea Iadului, rezervație natuală
  • Grota sulfuroasă
  • Tinovul Buffago, mlaștină oligotrofă

Vezi și Edit

Bibliografie Edit

  • C. Stanca, R. Gitta. Județul Harghita, Monografie, Ed. Sport Turism, București 1980
  • V. Cavruc. Repertoriul Arheologic al județului Covasna, ISBN 973-0-00-735-7
  • I. Pisota, E. Mihai, M. Ivănescu. Județul Harghita, Ed. Academiei RSR, București 1975

Note Edit

  1. Recensământ 2002

Legături externe Edit

Format:Casete de navigare simplăen:Turia, Covasna fr:Turia (Covasna) uk:Турія (комуна)

Also on FANDOM

Random Wiki