FANDOM

Eroare în script Vadu Pașii (în trecut, Scurtești) este o comună din județul Buzău, Muntenia, România, formată din satele Băjani, Focșănei, Gura Câlnăului, Scurtești, Stăncești și Vadu Pașii (reședința).

Așezare Edit

Ea se află pe malul stâng al râului Buzău, la confluența cu Câlnăul, imediat la nord de orașul Buzău. Este străbătută prin satul Gura Câlnăului de șoseaua națională DN2, care leagă Buzăul de Râmnicu Sărat și Focșani. La Gura Câlnăului, din DN2 se ramifică brațul estic al șoselei județene DJ203K, de-a lungul căreia sunt înșiruite toate satele comunei, și care merge aici de-a lungul râului Buzău, pe malul său stâng.

Prin comună trece și calea ferată Buzău-Mărășești (printre satele Băjanu și Vadu Pașii), dar comuna nu are nicio stație pe această linie, localnicii folosind gara Buzău, aflată în apropiere. Accesul în Buzău se realizează, momentan doar pentru pietoni și cicliști, pe un vechi pod rutier, degradat de inundații și pe care Consiliul Județean încearcă să-l reabiliteze;[1] legătura rutieră cu Buzăul se realizează pe podul Mărăcineni, pe DN2.

Istorie Edit

Satele Vadu Pașii și Dâmbroca s-au înființat în 1882, în urma legii însurățeilor, în vreme ce celelalte sate s-au înființat după 1812, cu excepția satului Scurtești, care exista dinainte, fiind ars în timpul Războiului Ruso-Turc. La sfârșitul secolului al XIX-lea, comuna purta numele de Scurtești, făcea parte din plasa Câmpul a județului Buzău și era formată din cătunele Atârnați, Băjani, Ciocârlia, Dâmbroca, Focșănei, Scurtești, Stâncești și Vadu Pașii, cu o populație totală de 2570 de locuitori. În comuna Scurtești funcționau două școli cu un număr total de 146 de elevi  — una la Scurtești și una la Vadu Pașii — și 3 biserici — la Scurtești, Stâncești și Focșănei.[2]

În 1925, comuna Scurtești era inclusă, în aceeași componență, în plasa Câlnău a aceluiași județ și avea 4095 de locuitori.[3] În 1931, s-a format comuna Vadu Pașii, din satele Vadu Pașii și Principele Carol,[4] comună ce funcționa și în 1943.[5] Comuna Scurtești a rămas cu satele Ciocârlia, Dâmbroca, Scurtești și Stăncești, în vreme ce alte câteva sate din extremitatea vestică, Băjani, Focșănei și Gura Câlnăului, au format comuna Focșănei.[4] După război, comuna Focșănei a fost inclusă și ea în noua comună Vadu Pașii.

În 1950, comunele Vadu Pașii și Scurtești au fost incluse în orașul regional Buzău, reședința regiunii Buzău și apoi (după 1952), parte a regiunii Ploiești. În 1968, comunele Scurtești și Vadu Pașii au fost din nou reunite, sub numele de Vadu Pașii, comună ce a luat atunci componența actuală și a fost rearondată județului Buzău, reînființat.[6][7]

Note Edit

Referințe Edit

Format:Județul Buzău Format:Comuna Vadu Pașii, Buzăuen:Vadu Paşii it:Vadu Paşii pt:Vadu Paşii uk:Ваду-Пашій (комуна) vi:Vadu Pasii vo:Vadu Paşii

Also on FANDOM

Random Wiki