FANDOM

Eroare în script Vulcana-Băi (în trecut, Cucuteni sau Vulcana) este o comună în județul Dâmbovița, Muntenia, România, formată din satele Nicolaești, Vulcana-Băi (reședința) și Vulcana de Sus.

Geografie Edit

Comuna se află în partea central-nordică a județului, în valea râului Vulcana, la vest de Pucioasa și de valea Ialomiței. Este deservită de șoseaua județeană DJ712B, care leagă valea Ialomiței și DN71 (la Doicești) de valea Dâmboviței și DN72A la Izvoarele.

Comuna este înconjurată de dealurile care au înălțimi de 500–600 metri, ce coboară din Munții Bucegi, având ca principală înălțime zonală înspre vest, dealul Vârful Vulcănii, ce atinge o înălțime de 642 metri.[1]

Nume Edit

Numele de Vulcana îl poartă astăzi pârâul, valea precum și satele așezate de o parte și de alta a văii. Particula „u” din prima silabă a numelui este folosită doar de la sfârșitul secolului al XIX-lea, înainte numele era de Vîlcana(cu î), Vălcana și mult mai rar Vlăcana, așa cum se găsește în documentele de demult în care apare menționată. În documentele metodologice de aplicare a legii rurale din 1864, localitatea apare sub numele de Vîlcana.

D.Frunzescu scrie în 1872: Vêlcana(cu î din e) pentru Vêlcana de Sus, Vêlcana de Jos, Vêlcana Pandeli, Gura Vêlcănii și Schitul Vêlcana. [2] În 1892 se scrie în „Marele Dicționar Geografic”, cu „î”, Vîlcăneasa pentru satul din Rîmnicu Sărat, Vîlcănești pentru localitatea din județul Prahova și cu „u” pentru toate satele de pe valea Vulcanei.[3] În analiza sa asupra localității, doctorul Popescu-Vîlcana[4] citează pe Dr.Saabner-Tuduri, care în cartea sa „Apele minerale și stațiunile climaterice din România” menționează că „Vulcana își trage numele de la vâlceaua Vulcana”. Dr.Popescu pune sub semnul întrebării că numele în cauză și-ar trage originea de la un părău fără importanță, fapt contrazis de Iorgu Iordan[5] și de alți specialiști care afirmă contrariul[6]. Părerea dr.Popescu este că numele s-ar trage de la vreun „stăpânitor” local numit Vîlcu[7]. Specialiștii spun însă că numele de Vlăcana ar proveni din cuvântul slav „vluku” care înseamnă lup.[8]

Două documente în care apare numele localității sunt cele scrise de logofătul de Târgoviște, Dumitru, în 7 iunie 1638 și 20 august 1638, unde denumirea apare sub forma de Vlăcana.

Referitor la Vulcana Băi, Iorgu Iordan susține că: „în vorbirea oamenilor culți, apariția și răspândirea formelor cu u, se datorează foarte probabil unei etimologii populare, adică a unei confuzii a numelui de loc, Vîlcana, cu neologismul vulcan.[9] La această părere se raliază și Const.Georgescu: „Ceea ce ne preocupă în clipa de față este însă o veche contradicție pe care am vrea-o elucidată: anume dacă am spus bine Vulcana-Băi și nu Vîlcana, cum pretind unii, plecându-se de la premisa că Vulcana și-ar fi luat numele de la soția unui boier Vîlcu... Pare mai norocoasă versiunea că „Vulcana și-a tras numele de la lentele vulcane(?!)”, ce se produceau pe alocuri din cauza emanațiunilor de gaze, venit în contact cu flacăra(gazul metan). Avem aici un exemplu tipic de etimologie populară fantezistă”.[10]

Istorie Edit

La sfârșitul secolului al XIX-lea, pe teritoriul actual al comunei era organizată comuna Cucuteni, în plasa Ialomița-Dâmbovița a județului Dâmbovița, comună având în compunere satele Vâlcana de Jos, Vâlcana de Sus și Cucuteni, cu o populație de 1500 de locuitori. Aici funcționau trei biserici, o școală și stațiunea băile Vâlcana.[11] În 1925, Anuarul Socec consemnează comuna Vulcana în plasa Pucioasa a aceluiași județ, cu satele Băile Vulcana, Cucuteni, Niculăești și Vulcana de Sus, având în total 2947 de locuitori.[12] În 1931, comuna a luat numele actual de Vulcana-Băi, iar satul Cucuteni fost transferat comunei Moțăieni, reședința comunei devenind stațiunea Băile Vulcana.[13]

În 1950, comuna a fost inclusă în raionul Pucioasa al regiunii Prahova și apoi (după 1952) în raionul Târgoviște al regiunii Ploiești. În 1968, a revenit la județul Dâmbovița, reînființat, în alcătuirea actuală.[14][15]

Note Edit

  1. Dr. Gheorghe T. Zissu, Sursele de la Pucioasa și Vulcana, Târgoviște, 1902
  2. D.Frunzescu - Dicționarul topografic și statistic al României, București, 1872.
  3. Marele Dicționar Geografic, Editura Societății de geografie a României, 1869, vol. V
  4. Dr.Popescu-Vîlcana, Băile Vîlcana, București, 1930, p.5
  5. Iorgu Iordan - Toponimia românească, București, 1963, p.344
  6. Al.Graur - Nume de locuri, Editura Științifică, București, 1972, p.87
  7. Ghe.I Mareș și Dinu Mareș - Vulcana Băi și Schitul Bunea, București 1976
  8. E.Petrovici - Dacoromania, Buletinul Muzeului Limbii Române, Cluj X, 1921, p.337
  10. Const.A. Georgescu, dr.Aurel Vartic, dr. Vasile Vartic - Pucioasa, Vulcana, Pietroșița, Târgoviște, 1936, p.23-25
  11. Format:Citat MDGR
  12. Comuna Vulcana în Anuarul Socec al României-mari”. Biblioteca Congresului SUA. http://lcweb2.loc.gov/cgi-bin/ampage?collId=gdc3&fileName=scd0001_20030122001ropage.db&recNum=269. Accesat la 8 noiembrie 2012. 
  13. Format:Citat revistă
  14. Legea nr. 3/1968”. Lege-online.ro. http://www.lege-online.ro/lr-LEGE-3-1968-(46891).html. Accesat la 8 noiembrie 2012. 
  15. Legea nr. 2/1968”. Monitoruljuridic.ro. http://www.monitoruljuridic.ro/act/lege-nr-2-din-16-februarie-1968-republicata-privind-organizarea-administrativa-a-teritoriului-republicii-socialiste-romania-emitent-marea-adunare-nationala-46045.html. Accesat la 8 noiembrie 2012. 

Bibliografie Edit

Gheorghe I. Mareș și Dinu Mareș - Vulcana Băi și Schitul Bunea, Editura Litera, București, 1976

Format:Comune-Dâmbovița Format:Comuna Vulcana-Băi, Dâmbovița

en:Vulcana-Băi it:Vulcana-Băi nl:Vulcana-Băi pt:Vulcana-Băi uk:Вулкана-Бей (комуна) vi:Vulcana Bai vo:Vulcana-Băi

Also on FANDOM

Random Wiki