FANDOM

Eroare în script Corund (Format:Hu) este un sat în partea de vest a județului Harghita, în Depresiunea Praid. Este reședința comunei Corund. Localitatea este cunoscută ca un centru de ceramică populară.

Fișier:Josephinische Landaufnahme pg160.jpg

Așezare Edit

Localitatea Corund este situată în partea de vest a județului Harghita, la o altitudine de 580 m, pe valea Corundului, pe DN13A (Bălăușeri - Corund - Miercurea Ciuc), la 18 km distanță de stațiunea balneoclimaterică Sovata și 29 km de orașul Odorheiu Secuiesc.

Date geologice Edit

În subsolul localității se găsește un masiv de sare[1].

În mod tradițional, localnicii folosesc pentru uz casnic saramura concentrată extrasă dintr-o fântână de slatină.

Istoric Edit

Săpăturile arheologice făcute de-a lungul timpului pe teritoriul satului aduc dovezi materiale ale existenței omului aici încă din cele mai vechi timpuri; astfel pe o colină a dealului "Firtuș" s-au descoperit verigi de aur preistorice, iar din alt loc provin un tezaur monetar și trei monede de argint de la Augustus, Nero și Sabina.

În anul 1983, în punctul cel mai înalt al "Râtului Codaci-Kadácsmező" s-a descoperit un turn roman, iar în locul numit "Partea lui Potoș" s-au găsit două tipare pentru confecționarea unor piese ornamentale de factură avară timpurie, datate în secolul al VII-lea.

De la "Cetatea lui Tartód", datată în epoca medievală provin mai multe monede de aur bizantine. Pe teritoriul satului s-au mai descoperit două celturi de bronz de tip transilvănean, o unealtă cu toc și o seceră de bronz cu cârlig aparținând perioadei târzii a epocii bronzului. Fragmente ceramice din epoca arpadiană s-au descoperit într-o mică așezare localizată pe "Râtul Cadaciului - Kadács-mezeje".

Începând din anul 1876, satul Corund a aparținut de Comitatul Odorhei, apartenență care a încetat în anul 1920 odată cu semnarea Tratatului de la Trianon, tratat ce prevedea stabilirea frontierelor Ungariei cu vecinii săi; în perioada interbelică localitatea a făcut parte din zona teritorială a județului Odorhei.

Economie Edit

Economia localității este bazată pe activități în domeniul olăritului, fabricarea produselor ceramice, exploatarea și prelucrarea primară a lemnului, producerea obiectelor din pai și rogojină, producerea articolelor din lână și iască. Un rol important îl au însă și serviciile, comerțul cu produse artizanale, agroturismul, dar și agricultura prin cultura plantelor și creșterea animalelor.

Atracții turistice Edit

Fișier:RO HR Corund monument.jpg
  • Biserica unitariană fortificată, cu orgă, construită în anul 1882
  • Biserica romano-catolică, construită în anul 1911
  • Rezervația geologică Dealul Melcilor (Mina de argonit)
  • Monumentul Eroilor căzuți în cele două războaie mondiale
  • Monumentele funerare din cimitirul unitarian
  • Izvorul sărat
  • Izvoarele de ape minerale: Diomali, Erzsebet, Solomali
  • Muzeul Satului
  • Atelierele meșterilor olari
  • Expoziția permanentă de produse artizanale
  • Monumentul maghiarilor de pretutindeni

Vezi și Edit

Bibliografie Edit

  • Z. Makfalvi, L. Vifkori. Județul Harghita, Monografie, Ed. Sport Turism, București 1979
  • V. Cavruc. Repertoriul Arheologic al județului Harghita, ISBN 073-99270-2-5
  • I. Pisota, D. Bugă. Județul Harghita, Ed. Academiei RSR, București 1976

Note Edit

  1. http://www.cimec.ro/Arheologie/sarea/02-LiviuDraganescu.pdf Sarea gemă din extra- și intracarpaticul României

Legături externe Edit

Wikimedia Commons conține materiale multimedia legate de Corund, Harghita

Format:Corundhren:Corund eo:Corund (Harghita) hu:Korond it:Corund nl:Corund pt:Corund uk:Корунд (Харгіта) vi:Corund vo:Corund