FANDOM

Eroare în script

Fișier:Josephinische Landaufnahme pg139.jpg

Decea (în Format:Hu) este o localitate în județul Alba, Transilvania, România.

Generalități Edit

În Evul Mediu port la râul Mureș pentru transportul sării de la Turda cu plute spre alte zone din Regatul Ungar.

Haltă de cale ferată.

Altitudinea medie: 257 m.

Istoric Edit

Pe teritoriul acestui sat s-a descoperit în anul 1888 un cimitir de înhumație de la sfârșitul Neoliticului, în care s-au descoperit unelte din piatră cioplită (topoare) și din bronz (topoare cu tăișuri în cruce), vase din ceramică, coliere de mărgele din cupru și din cochilii de scoică, precum și urmele unei așezări rurale romane din sec. II-III d.C., cu bogat inventar (ceramică, arme, obiecte de uz gospodăresc, o statuetă a unei divinități feminine etc). Situl arheologic de la Decea din punctul “După Garduri” este înscris pe lista monumentelor istorice din județul Alba[1] elaborată de Ministerul Culturii și Patrimoniului Național din România în anul 2010.

Pe Harta Iosefină a Transilvaniei din 1769-1773 (Sectio 139) localitatea apare sub numele de „Dekse”.

Monumente Edit

  • La sud de sat, săpat în malul Mureșului, s-a descoperit, în 1888, un mithraeum format din două încăperi. Pronaosul era în mare parte distrus de Mureș, dar în cella, bine conservată s-au descoperit o statuie a lui Mithras Petrogenitus, două altare votive închinate divinității și alte fragmente de la reliefuri votive.
  • Monumentul Eroilor Români din Primul Război Mondial. Monumentul este un obelisc, terminat cu o cruce, amplasat în cimitirul ortodox din satul Decea, înalțată în anul 1925, în memoria eroilor români din Primul Război Mondial. Monumentul este realizat din calcar și are o înălțime de 2,5 m. Pe latura de nord a corpului crucii se află un înscris comemorativ: „ÎN MEMORIA EROILOR ROMÂNI DIN DECEA MORȚI ÎN RĂZBOIUL MONDIAL 1914-1919“. Pe laturile de sud și de est sunt înscrise numele a 9 și respectiv 8 eroi. Pe latura de vest este un alt înscris memorial: „Ați murit visând la o Românie Mare/ Iar noi având fericirea de-a vedea/ Idealul neamului împlinit cu dragoste/ Ne cugetăm la voi./Poporul român din Decea“.

Vezi șiEdit

Legături externe Edit

Note Edit

Format:Miraslauab Format:DN1eo:Decea hu:Marosdécse uk:Деча

Also on FANDOM

Random Wiki