FANDOM

Eroare în script Gheorgheni (în Format:Hu, în traducere „Sânnicolau Gurghiului”; Format:De)) este un municipiu din județul Harghita, Transilvania, România. Are o populație de 20.018 locuitori (2002).

Geografie Edit

Orașul este situat în partea de est a Depresiunii Gheorgheni (sinonim: Depresiunea Giurgeului). Aceasta este prima depresiune strabătută de râul Mureș. Orașul Gheorgheni este traversat de la est spre vest de către râul Belcina, un afluent al Mureșului, extinzându-se de-a lungul acestuia, pe aceeași direcție est-vest. Localitatea se află la altitudinea de 810 m.

Demografie Edit

Populația orașului este formată predominant din etnici maghiari (peste 87%).[1]

Format:Demografie/Gheorgheni

Cartiere Edit

Orașul are trei cartiere: Bucin, Florilor și Revoluției. Pe lângă acestea, mai sunt zona de centru, precum și zonele locuite, foarte extinse, aflate la marginea acestor cartiere. O populație însemnată a orașului locuiește în partea de sus a orașului, numită Felszeg de către localnici.

Obiective turistice Edit

Monumente istorice Edit

  • Biserica Armeano-Catolică “Nașterea Maicii Domnului”
  • Biserica Romano-Catolică “Sfântul Nicolae”.
  • Casa veche parohială romano-catolică.
  • Liceul Teoretic “Salamon Ernö”.

Diverse Edit

Cea mai înaltă construcție a orașului este un turn din zona industrială, situat într-o zonă mai puțin locuită (cea de „dincolo de calea ferată”) din vestul orașului.

În jurul orașului se găsesc Lacul Roșu, Cheile Bicazului și câteva sate (cu populație între 3.000-7.000 locuitori).

Localitatea are mari șanse de a deveni un oraș turistic de prim rang, avantajată fiind de poziția sa geografică potrivită: între munți, în apropierea lacului de baraj natural Lacul Roșu (la 25 km), iar la 60 km se află stațiunea Praid (aici se găsesc Salinele Praid, una dintre cele mai mari mine de sare din țară și Europa). De asemenea se poate schia în stațiunea Izvoru Mureșului (la 20 km), pe vârful Bucin (situat pe drumul care face legătura cu Praid), sau se poate vizita stațiunea Borsec (la aproximativ 50 km).

Obiectiv memorial Edit

Parcela Eroilor din Primul Război Mondial. Parcela, situată în cimitirul comunal de pe strada Cimitirului, are o suprafață de 210 m² și a fost creată în anii Primului Război Mondial. În cadrul ei sunt înhumați 168 de militari de diferite naționalități – maghiari, germani, ruși, români, slovaci, italieni – decedați în spitale sau în prizonierat în anii primei conflagrații mondiale. Parcela, înconjurată de o bordură de piatră, are 62 de cruci din granit pe care sunt gravate numele celor care odihnesc aici. Pe monumentul comemorativ este gravat în limba maghiară: „A hazaert 1914-1918 evekben/ hösi halalt haltak” („Și-au dat viața eroic pentru patrie. 1914-1918”); „Emléküket hálás kegyelettel/ örzi a nemzet” („Națiunea păstrează cu pioșenie amintirea lor”).

Învățământ Edit

Există patru licee, dintre care unul are limba de predare limba română („Liceul Teoretic Sfântu Nicolae”) și trei au limba de predare limba maghiară („Liceul Teoretic Salamon Ernő”, „Grup Școlar Construcții de Mașini” și „Colegiul Tehnic Batthyány Ignác”). Dintre acestea Liceul Teoretic Sfântu Nicolae și Liceul Teoretic Salamon Ernő sunt licee teoretice, iar Grupul Școlar Construcții de Mașini și Colegiul Tehnic Batthyány Ignác sunt licee tehnologice, primul primul având în mare parte profil tehnic, iar cel de-al doilea profil servicii.

Există trei gimnazii: „Școala Fogarassy Mihály” (fosta Școală nr. 1), „Școala Vaskertes” (fosta Școală nr. 6) și „Școala Kós Károly” (fosta Școală nr. 2). Cele trei gimnazii au limba de predare limba maghiară. De asemenea Liceul Teoretic Sfântu Nicolae, are și clase gimnaziale, cu limba de predare limba română.

Două universități au deschis aici centre de învățământ: Babeș-Bolyai (Cluj-Napoca), învățământ la zi, de 3 ani, nivel de licență, și Hyperion (București), învățământ la distanță.

Note Edit

Format:PrimulRegimentSecuiescDeInfanterie

Format:Orase-Harghitaace:Gheorgheni de:Gheorgheni en:Gheorgheni eo:Gheorgheni es:Gheorgheni fa:گئورگه fr:Gheorgheni hu:Gyergyószentmiklós id:Gheorgheni it:Gheorgheni ja:ゲオルゲニ nl:Gheorgheni pl:Gheorgheni pt:Gheorgheni ru:Георгени sr:Георгени sv:Gheorgheni tg:Георгени uk:Георгень vi:Gheorgheni zh:格奧爾蓋尼