FANDOM

Eroare în script

Pentru alte sensuri, vezi Pașcani (dezambiguizare).

Pașcani este un municipiu din județul Iași, Moldova, România. Este al doilea centru urban ca mărime din județ, cu o populație de 32.503 locuitori (2011).[1] Este un important nod de cale ferată.

Geografie Edit

Municipiul Pașcani este situat în partea de NE a țării, în vestul județului Iași, la 75 km V-NV de municipiul Iași, în partea de sud a Podișului Sucevei, pe terasele din dreapta râului Siret, în dreptul unui vad de trecere.

Istorie Edit

În permimetrul orașului a fost descoperite diferite urme ale unor așezări neolitice, aparținând culturii Cucuteni, secolele 5-3 î.Hr.

Prima atestare documentară datează din 8 aprilie 1419, când apare înscrisă într-un hrisov de danie, cu statul de sat. Apare menționat și într-un document de la 2 iulie 1453 emis de domnul Alexăndrel, ca sat pe moșia boierului Oană Pașcă, de la care i se trage și numele.

Populația Edit

Format:Demografie/Pașcani

La recensământul din 2002, populația municipiului era de 42.057 locuitori.[1] Structura etnică era următoarea:

  • Români: 41.535 (98,75 %)
  • Romi (Țigani): 439 (1,04 %)
  • Alții: 0,21%

Din punct de vedere confesional, 94,22% locuitori (39.627) s-au declarat ortodocși, 2,88% romano-catolici (1.214), în timp ce alte religii, inclusiv ateii, sunt reprezentate cu procente de sub 1% fiecare.

Economie Edit

Mediul economic al municipiului Pașcani are un caracter predominant industrial, cu un declin pronunțat după 1989. Unele întreprinderi de tradiție pentru această zonă s-au închis sau și-au restrâns activitatea, însă au apărut și numeroase firme noi, care au obiecte de activitate în acord cu cerințele pieței. Comerțul a luat amploare, devenind foarte activ în domeniile: materiale de construcții, echipamente industriale, perdele și materiale textile, produse de panificație, produse agroalimentare, produse nealimentare, etc.

Se poate considera că au crescut interrelațiile dintre oraș și localitățile rurale din administrativul municipiului Pașcani. Pe de o parte, satele componente continuă să furnizeze produse agricole către piața orașului, pe de altă parte, prezența slabă a activităților de prelucrare locale determină o deplasare continuă spre oraș, care asigură cea mai parte a mărfurilor alimentare și nealimentare necesare consumului populației.[2]

Politică și administrație Edit

În perioada 2008 - 2012, primarul Pașcaniului a fost Grigore Crăciunescu, membru PNL. Viceprimarul în perioada 2008 - 2012 a fost Ioan Ioniță, PD-L. Consiliul local al municipiului Pașcani era atunci compus din 19 consilieri, împărțiți astfel:

    Locuri Componența Consiliului
PSD 8 X X X X X X X X    
Partidul Democrat-Liberal 5 X X X X X          
Partidul Național Liberal 5 X X X X X          
Independent 1 X                  

Turism Edit

Fișier:Pascani.JPG

Principalele obiective turistice ale Pașcaniului sunt:

  • Muzeul Municipal Pașcani, înființat la 1 decembrie 1997 care își desfășoară activitatea în cadrul Casei de Cultură „M. Sadoveanu” și Palatului Copiilor „Iordache Cantacuzino”. Muzeul deține un număr de 375 exponate și este organizat în trei secții: istorie, etnografie și religie.
  • Casa Cantacuzino-Pașcani este un monument istoric și de arhitectură laică, construit între 1640-1650 cu două nivele, având un foișor cu cabane din piatră și un bogat decor sculptat.
  • Biserica "Sf. Voievozi" - monument istoric datând din anul 1664. I s-au adus unele refaceri în anul 1807.[2]
  • Biserica romano-catolică din Pașcani - construită în perioada 1985-1996

Orașe înfrățite Edit

Personalități Edit

Note Edit

  1. Eroare la citare: Etichetă <ref> invalidă; niciun text nu a fost furnizat pentru ref-urile numite pop_edrc
  2. 2,0 2,1 http://primaria.pascani.ro/images/Strategie%20Pascani.doc

Legături externe Edit

Wikimedia Commons conține materiale multimedia legate de Pașcani

Format:Orașe din Iașiace:Paşcani ar:باشكاني bg:Пашкани de:Pașcani en:Pașcani es:Pașcani fa:پشکن (رومانی) fr:Pașcani he:פשקאן hu:Páskán id:Paşcani it:Pașcani ja:パシュカニ lt:Paškanis nl:Pașcani pl:Paşcani pt:Paşcani ru:Пашкани sr:Пашкани tg:Пашкани uk:Пашкань vi:Paşcani zh:帕什卡尼