FANDOM

Eroare în script

Fișier:Josephinische Landaufnahme pg139.jpg

Poiana Aiudului (în Format:Hu, în Format:De) este un sat în județul Alba, Transilvania, România. Aparține administrativ de comuna Livezile.

Date economice Edit

În acest sat au fost exploatate de întreprinderea Salina Ocna Mureș până în anul 2000 calcare jurasice, utilizate ca materie primă în industria chimică.

Istoric Edit

Satul a fost atestat documentar, conform datelor de la Muzeul de istorie din Aiud, în anul 1331. Cu siguranță că existența așezării este mult mai veche.

Prima biserică despre care există date concrete a fost construită în anul 1703, probabil pe locul uneia mai vechi, materialul folosit fiind piatra, având hramul „Adormirea Maicii Domnului”. Biserica avea la intrare un coridor lat de aproximativ 2 m, folosit la pomeni și la catehizarea copiilor. Biserica avea o singură intrare iar ca material de acoperire a fost folosită șindrila. Cupola bisericii era din piatră. Naosul era despărțit de pronaos printr-un zid de piatră care avea două geamuri. Corul era așezat în naos și era construit din lemn, fiind sprijinit de două picioare de lemn foarte frumos lucrate. Geamurile bisericii erau mici având grilaje de fier în formă de cruce.

Biserica actuală cu hramul „Adormirea Maicii Domnului” este construită în anul 1926, din veniturile bisericii și contribuția credincioșilor. Este așezată în mijlocul satului și s-a edificat pe vatra vechii biserici, din care a mai rămas doar turnul, care tot în 1926 s-a acoperit cu tablă. Construirea actualei biserici a fost executată de către arhitectul maghiar Bako Karol, ajutat de enoriași prin prestație benevolă, parohia fiind condusă de către preotul Teodor Radu și primul epitrop Hațegan Ioan. Materialul folosit la construcție este piatra de calcar și într-un foarte mic procent cărămida.

Pe Harta Iosefină a Transilvaniei din 1769-1773 (Sectio 139) localitatea apare sub numele de „Nyermezö”.

Obiective turistice Edit

Nu departe se află Cheile Vălișoarei ("Cheile Aiudului"), rezervație naturală.

Format:Ciot-ro-ab Format:Livezileabeo:Poiana Aiudului hu:Nyírmező (Fehér megye) uk:Пояна-Аюдулуй

Also on FANDOM

Random Wiki