FANDOM

Format:Probleme articol Eroare în script

Uricani (maghiară: Urikány sau Hobicaurikány) este un oraș situat în regiunea Valea Jiului, în sudul județului Hunedoara, România. Are o populație de 8,618 de locuitori.[1]

Acest oraș a fost creat pe baza existenței cărbunelui în zonă. Înainte de Revoluția din 1989 a fost un oraș practic monoindustrial. Situarea sa intr-o zonă naturală deosebit de atractivă, îi conferă un rol de interes turistic sporit. Orasul Uricani, este situate in partea de sud-vest a Depresiunii Petrosani, la poalele muntelui Retezat, pe Jiul de Vest, la altitudinea de 650-725 de metrii, fiind cel mai lung oras din Romania. Coordonate geografice : meridianul 23 si 25’ longitudine estica si paralela 45 si 45’ latitudine nordica, fata de meridianul Greenwitch si face parte din cadrul Carpatilor Meridionali, denumita Presiunea tectanoeroziva « valea Jiului » sau « Petrosani » Localitatea este dominata de culmile muntoase Retezat si Valcan, cu o deschidere larga spre est si tot mai ingusta, spre vest. Orasul Uricani se afla la 29km de Petrosanisi 125 km de localitatea Deva, resedinta judetului Hunedoara, accesul spre Uricani fiind facut prin intermediul drumului national 66A, la care se lucreaza in vederea facerii legaturii cu statiunea Herculane. Uricaniul este poarta de intrare in Parcul National Retezat, o bijuterie a naturii, cu un relief salbatic, ce ofera privirii imagini inegalabile, creste cu custuri dantelate si multe caldari glaciare. Retezatul are peste 20 de varfuri si peste 2000 de metrii altitudine, cel mai inalt fiind Peleaga, 2509m. Aici se intalnesc peste 80 de lacuri glaciare, cel mai mare din tara fiind lacul Bucura. De asemenea putem intalnii aspecte peisagistice diferite, zone carstice cu multe pesteri, abrupturi, chei,cascade,avene, forme glaciare, puncte de belvedere, etc.

Istoric Edit

În secolul al XIII-lea, teritoriul pe care se află orașul Uricani face parte din voievodatul lui Litovoi (Tara Lytua) care cuprinde ținutul Gorjului, Valea Jiului și Țara Hațegului.

Un document ce datează din 18 aprilie 1461, menționează, printr-un decret al voievodului Ardealului, ca Murzina (Marginea), cneaz de Densuș, își vinde moșiile, printre care și Sylotena (Valea Vacii), un teritoriu de 10 km situat în proporție de 90% pe raza orașului Uricani, în lunca Mailatului.

Un alt document datând din anul 1493, emis de curtea regelui Vladislav al II-lea al Ungariei, arată că boierul Mihail Cânde stăpânește mai multe moșii în această zonă, printre care și Câmpu lui Neag (Nzakmezeu).

În anul 1788, Uricaniul este prădat de turcii adalai care iau robi 16 oameni, îi taie capul preotului de la acea vreme și dau foc bisericii.

Prima atestare oficială a orașului, sub denumirea de Hobiceni-Uricani, este menționată într-un document datând din 1818, numele venind de la locuitorii a doua sate, Hobița și Uric, situate la nord, dincolo de munți, în zona localității Pui.

În toamna anului 1916, pe perioada Primului Razboi Mondial, orașul este pierdut și recucerit de trei ori de către armata română, în cinstea eroilor existând un monument pe vârful Tulișa.

După alipirea Transilvaniei la Romania în 1918, numele orașului se schimbă în Uricani, iar în componența acestuia intră și satele vecine Câmpu lui Neag și Valea de Brazi.

Odată cu sfârșitul celei de a doua conflagrații mondiale și cu instalarea noului regim comunist se amplifică procesul de exploatare a cărbunelui superior. Astfel, în 1947 se deschide prima galerie din Uricani, în Plaiu Balomir, și începe exploatarea industrială a huilei coxificabile, orașul devenind monoindustrial.

În anul 1965 localitatea este ridicată la rangul de oraș, avand o populație de peste 4.000 de locuitori.

Între 1968 și 1970 se construiește, pe locul bisericii vechi, noua biserică ortodoxă a orașului, având hramul "Înălțarea Domnului".

Localizare și geografie Edit

La Uricani se ajunge pe DN66A, varianta vestică a DN66. Poreclit "Drumul lui Băsescu" [2], acesta leagă orașul de Lupeni, Vulcan, Petroșani și, pe cand va fi definitivat, de Băile Herculane.

Este cel mai vestic oraș din Valea Jiului, fiind situat la poalele munților Retezat și Vâlcan. Este străjuit la nord de Vârfu Mare (1509 metri) poreclit și "Cele Trei Stânci", iar la sud de vârful Coarnele care se ridică la peste 1780 de metri.

Aflându-se la o altitudine de aproximativ 750 metri, orașul Uricani se întinde dealungul văii de vest a râului Jiu, fiind înconjurat de un relief predominant muntos. Suprafața acestuia conține și văile pâraielor Lazăr, Valea de Pești, Pilugul, Buta, Balomir și Sterminos, unele dintre cele care alimentează raul Jiului de Vest, dezvoltând o bogată rețea hidrografică.

Pe unul din afluenții de dreapta ai Jiului de Vest se află Barajul de la Valea de Pești, care alimentează cu apă majoritatea orașelor din zonă.

Cu o arie de peste 25.000 de hectare, Uricaniul are cea mai mare zona administrativa din Depresiunea Petroșani.

Atracții turistice Edit

  • Poartă a Retezatului, zona Cheile Buții este situată pe flancul sudic al munților Retezat, fiind săpată în formațiuni calcaroase încă din perioada jurasicului și oferă o rețea vastă de peșteri, izvoare, cascade și baraje naturale.
  • Valea de Pești este principalul pârâu care alimentează lacul de acumulare cu același nume. Cu o suprafață de 10 hectare, lacul are o lungime considerabilă și o frumusețe naturală ieșită din comun. Tot pe albia pârâului Valea de Pești, în amonte, se află situate Peștera de Gheață și zona Arcanu.
  • Peșterile și avenele se găsesc în număr mare, multe dintre ele încă nefiind în totalitate explorate.
  • Pe raza administrativă a orașului există numeroase zone de escaladă și alpinism, cum ar fi Plaiu Balomirului sau Scorota

Demografie Edit

Format:Demografie/Uricani

Galerie de imagini Edit

Note Edit

  1. Eroare la citare: Etichetă <ref> invalidă; niciun text nu a fost furnizat pentru ref-urile numite edrc_2002
  2. Marius Mitrache - Evenimentul Zilei, Luni, 29 decembrie 2008

Legături externe Edit

Format:Orase-Hunedoara Format:Uricanihdde:Uricani en:Uricani eo:Uricani es:Uricani fa:اوریکن hu:Hobicaurikány id:Uricani it:Uricani nl:Uricani pl:Uricani pt:Uricani sr:Урикани tg:Урикани uk:Урікань vi:Uricani zh:烏里卡尼